Skip to main content

Ξώπετσοι μαυραγορίτες και πλιατσικολόγοι

του Ανδρέα Κοσιάρη

Η μόνιμη επωδός των τελευταίων ημερών φαίνεται να είναι πως κανένας σε αυτή τη χώρα δεν επιτρέπεται να κάνει κριτική στην κυβέρνηση, τα στελέχη της και τη διαχείριση της κρίσης του κορονοϊού. 

Ούτε οι γιατροί που διακινδυνεύουν την υγεία τους καθημερινά χωρίς τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, ούτε η αντιπολίτευση, ούτε οι πολίτες· και βέβαια δεν πρέπει και δεν επιτρέπεται να κριτικάρουν ούτε οι γελοιογράφοι, ούτε καν οι δημοσιογράφοι.

Ακόμα κι η Όλγα Τρέμη, που δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει δάφνες ανεξάρτητης από την εξουσία δημοσιογραφίας, το κατάλαβε στο πετσί της μιλώντας στη δημόσια, άκυρο, κρατική Μητσοτακική ΕΡΤ με τον Κωστή Χατζηδάκη.

Η τακτική αποσιώπησης κάθε κριτικής φωνής εν μέσω μιας κρίσης με πρόσχημα κάποια φαντασιακή «ομοψυχία», δεν είναι καινούρια ούτε εφεύρεση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε η πλήρης απουσία κριτικής – και το κυνήγι όσων τόλμησαν να την εκφράσουν – στα πρώτα χρόνια μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα τα ψεύτικα στοιχεία βάσει των οποίων έγινε η εισβολή στο Ιράκ να μην αμφισβητηθούν παρά μόνο όταν ήταν πια πολύ αργά.

Η λογική «δεν πρέπει να μιλήσουμε τώρα για αυτό, ας περιμένουμε» φέρνει πάντα αυτό το αποτέλεσμα. Οι πολίτες και οι δημοσιογράφοι αντιμετωπίζονται ως απαθείς χειροκροτητές (σε μπαλκόνια, σελίδες και οθόνες), απεκδυμένοι από κάθε άλλο ρόλο, και τα λάθη, οι παραλείψεις ή και τα εγκλήματα της εξουσίας μένουν στο απυρόβλητο.

Ας μην περιμένουμε λοιπόν μέχρι να είναι πολύ αργά. Ας πάψουμε να βαράμε γύρω από τον θάμνο, για να δανειστώ την έκφραση από τους Αγγλοσάξωνες, κι ας βαρέσουμε κατευθείαν εκεί που πρέπει.

Όσους σε περιόδους δύσκολες — κατοχής, πολέμου, δικτατορίας, γιατί όχι και κορονοϊού – κοιτάζουν να βγάλουν κέρδος από την αγοραπωλησία αναγκαίων προϊόντων, τους ονομάζουμε «μαυραγορίτες».

Επίσης, όσους σε αντίστοιχες συνθήκες λεηλατούν και κατακλέβουν, χωρίς κανένα κριτήριο και ηθικό φραγμό, τους ονομάζουμε «πλιατσικολόγους».

Οι δύο αυτές λέξεις περιγράφουν θαυμάσια όσα βλέπουμε στη συμπεριφορά της εξουσίας του τόπου, πολιτικής και οικονομικής.

Βλέπουμε υπερκοστολογήσεις στις προμήθειες αναγκαίων υλικών από υπουργεία – το πολλαπλάσιο κόστος μπαίνει στις τσέπες κάποιων, φίλων, γνωστών, αγνώστων, κουμπάρων, βαφτιστηριών, ποιος ξέρει;

Βλέπουμε τον διπλασιασμό του τιμήματος ενοικίασης των κρεβατιών ΜΕΘ των ιδιωτικών νοσοκομείων – εδώ ξέρουμε που πάνε τα χρήματα, στους ιδιοκτήτες κλινικών τις οποίες διαφημίζουν μεγαλοδημοσιογράφοι.

Βλέπουμε να δίνονται 30 εκατομμύρια σε ιδιώτες για τεστ, ενώ υπάρχουν δωρεάν προσφορές τριών ελληνικών πανεπιστημίων που θα μπορούσαν να αναλάβουν τουλάχιστον ένα τμήμα από αυτά.

Βλέπουμε να μοιράζονται αβέρτα 11 εκατομμύρια για τη διαφήμιση της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι», που ούτως ή άλλως σφυροκοπείται επί εικοσιτετραώρου βάσης στο μυαλό ακόμα και του τελευταίου πολίτη. Για ένα θέμα δημόσιας υγείας, οι καναλάρχες, οι εκδότες και οι ιδιοκτήτες ραδιοφώνων θα μπορούσαν κάλλιστα να παραχωρήσουν διαφημιστικό χρόνο δωρεάν, αντί να τσεπώνουν (κι άλλο) δημόσιο χρήμα.

Βλέπουμε είδη ανάγκης να πωλούνται σε πολλαπλάσιες τιμές στους καταναλωτές, αλλά ο αρμόδιος υπουργός να παλινωδεί έχοντας εφαρμόσει ένα και μοναδικό πρόστιμο για αισχροκέρδεια. (Αλήθεια, αν και δεν τα χρειαζόμαστε και πολύ αφού είμαστε εσώκλειστοι, τι γίνεται με τις τιμές των καυσίμων;)

Βλέπουμε να επιτρέπονται απολύσεις και μειώσεις μισθών, να μην καλύπτονται σχεδόν καθόλου οι μισθοί των εργαζομένων, να καταργούνται οι έλεγχοι της Επιθεώρησης Εργασίας, να ανοίγουν παράθυρα για μαύρη και υποδηλωμένη εργασία.

Τι είναι όλα αυτά αν όχι μαυραγοριτισμός και πλιάτσικο; Τι είναι αν όχι εκμετάλλευσης μιας κρίσης για προσωπικό κέρδος, για πλουτισμό, για ίδιον όφελος, την ώρα που οι ανάγκες των πολιτών ολοένα μεγαλώνουν. Την ώρα που νοσοκόμοι, γιατροί και λοιπό προσωπικό των δημόσιων νοσοκομείων εργάζονται με σοβαρές ελλείψεις μέσων προστασίας, και ως αποτέλεσμα νοσούν με τη σειρά τους και μένουν εκτός μάχης σε έναν ήδη υποστελεχωμένο «πόλεμο». Την ώρα που μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στα εξ αποστάσεως μαθήματα διότι, εν έτει 2020 διάολε, δεν έχει κάθε οικογένεια τη δυνατότητα ενός υπολογιστή ανά παιδί. Την ώρα που εργαζόμενοι μένουν σπίτι, χωρίς σχεδόν καμία εγγύηση ότι θα μπορούν να συντηρήσουν την οικογένειά τους, και με τα έξοδα να μην μειώνονται, αλλά αντίθετα να αυξάνουν – η κατανάλωση ρεύματος θα είναι σημαντικά αυξημένη στην καραντίνα, με τον αρμόδιο υπουργό κι εδώ να αρνείται οποιουδήποτε είδους προσωρινή παύση στις πληρωμές των λογαριασμών.

Αν νομίζει κανείς ότι όλα αυτά γίνονται βάσει σχεδίου, είναι γελασμένος. Όπως κάνουν πάντα οι μαυραγορίτες και οι πλιατσικολόγοι, έτσι και οι σημερινοί απλά εκμεταλλεύονται τη στιγμή, την περίσταση, το χάος, την ανάγκη και την αδυναμία. Φαίνεται από τις οξύμωρες ή υπεκφεύγουσες δηλώσεις και την αναντιστοιχία τους με τις πράξεις. «Ωπ, κρίση, καιρός να βγάλουμε φράγκα», είναι το υπόρρητο μήνυμα που εκπέμπεται.

Και αφού σχέδιο δεν υπήρξε για την εκμετάλλευση της κρίσης, δεν θα μπορούσε να υπάρξει ούτε για την αντιμετώπισή της. Αποφάσεις στο πόδι, αγνόηση των επιστημονικών συμβουλών και παραινέσεων, επικοινωνιακά παιχνίδια με «ατομικές ευθύνες» και δάκρυα, θωράκιση αντίστοιχη αυτής ενός πύργου από τραπουλόχαρτα.

Έψαχνα μια λέξη που να περιγράφει αυτήν ακριβώς την προχειρότητα, την έλλειψη σχεδίου, την επιπολαιότητα και να κουμπώνει υφολογικά στους δύο προηγούμενους χαρακτηρισμούς. Μου την πρόσφερε ένας φίλος, συγγραφέας και ίσως πιο λόγιος από εμένα, και τη βρήκα έπειτα στο «Λεξικόν της καθ’ ημάς ελληνικής διαλέκτου, μεθηρμηνευμένης εις το αρχαίον ελληνικόν και το γαλλικόν», του Σκαρλάτου Δ. του Βυζαντίου, από το μακρινό 1835.

«Ξώπετσος, -η, -ον», μας πληροφορεί το λεξικό, «Ο εν χρω, επιπόλαιος, ο μη δια βάθους», και μεταφράζει στα γαλλικά, «superficiel».

Ξώπετσοι μαυραγορίτες και πλιατσικολόγοι, λοιπόν. Αυτό ταιριάζει στην αστική μας τάξη, είτε στην πολιτική είτε στην οικονομική της έκφραση. 

Όχι πως τα πράγματα είναι αξιοθαύμαστα διαφορετικά στις περισσότερες άλλες χώρες του κόσμου. Κι εκεί η αντίστοιχη οικονομική και πολιτική εξουσία κάνει το δικό της πλιάτσικο – ειδικά στις ΗΠΑ, όπου οι επιχειρήσεις θα μοιραστούν τρισεκατομμύρια από ένα πελώριο ταμείο χωρίς να δίνουν λογαριασμό.

Όμως τουλάχιστον σε μια σειρά από χώρες εφαρμόζεται κάποιο επίπεδο προστασίας των εργαζομένων που πλήττονται και ο δημόσιος τομέας επιτάσσει κάποια από τα αναγκαία για την αντιμετώπιση της κρίσης. Υπάρχει κάποια, έστω υποτυπώδης οργάνωση, κάποια μελέτη πριν τη δράση, κάποια προσοχή.

Δεν είναι τόσο ξώπετσοι.

Πηγή, σύνδεσμοι:


Σχετικά:


ξώπετσοι μαυραγορίτες και πλιατσικολόγοι κυβέρνηση κορονοϊός

Comments

Popular posts from this blog

Zionists pushed Trump into the war with Iran but this was not the primary reason for this catastrophic decision

by system failure     It is widely reported by various analysts that Trump's catastrophic decision to start a war with Iran, came as a result of the pressure from Netanyahu regime and the Zionist lobby in US. While we can't ignore the strong influence of the Zionist factor on Trump and its significant role on dragging him into such a catastrophe, this was probably not the primary reason for the latest US-Iran war.  One has to look first at Venezuela and the unprecedented and rather bizarre operation there to remove Nicolas Maduro from power, in order to understand the deeper reasoning behind such a risky decision by Trump against Iran. The uniqueness of the operation in Venezuela by the US imperialist beast, has to do not only with the blatant violation of international law with almost zero pretexts, but also with the fact that the rest of the Maduro administration was left untouched and permitted to remain in power. This shows that the primary goal of this operation was ...

Israel CAUGHT Spying On Trump & HERE’S WHY!

The Jimmy Dore Show   What does Donald Trump do to stop Netanyahu, or punish Netanyahu, after he openly defies him and after Donald Trump knows that Israel's intelligence services are spying on him? It appears that he has done nothing.  

‘SHEER EVIL’: MASS PANIC As Israel BOMBS HOSPITAL & RESORT, ‘FLATTENS’ BEIRUT!!

Secular Talk    

It's official: Iran won the war, and the US lost - This is how

Geopolitical Economy Report  The US government has signed an agreement to end its war on Iran. It is now widely admitted that Washington lost, and Tehran won. Ben Norton explains why Donald Trump failed, and how this has massive geopolitical implications for the Global South.

Trump CAVES On Uranium & Ballistic Missiles!

The Jimmy Dore Show   Jimmy Dore and Glenn Greenwald argue that President Trump is engaging in a stark retreat from earlier hardline positions on Iran by signaling acceptance of both Iranian uranium enrichment for civilian energy purposes and allowing Iran to possess conventional ballistic missiles. The two contend that these comments amount to major concessions, with Jimmy describing them as “another big win for Iran” and evidence that the administration has abandoned key objectives it previously promoted. Greenwald cites the Nuclear Non-Proliferation Treaty, arguing that Iran has the same right as other signatory nations to enrich uranium for peaceful purposes and notes that previous agreements imposed unusually strict inspections on Iran’s program. The segment emphasizes Trump’s remarks that “it’s a little bit unfair for them not to have some” ballistic missiles and that restrictions on civilian nuclear energy require “a little common sense.” 

IRAN WAR: How Israel HIJACKED Trump & Lost the Middle East

Double Down News  

Προβλέψεις ...

GR elections Update (15/9): Αναθεωρημένες προβλέψεις (μετά το δεύτερο debate): ΣΥΡΙΖΑ 28-30% ΛΑΕ + ΣΧΕΔΙΟ Β' κ.λ.π. 20-23% ΝΔ 11-13% ΧΑ 6-8% ΚΚΕ 5-5,5% ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ 2,5-3% ΠΟΤΑΜΙ 2,5-3,5% ΠΑΣΟΚ + ΔΗΜΑΡ 3-4% ΑΝΕΛ 2,5-3,5% Update (11/9): Αναθεωρημένες προβλέψεις (μετά το πρώτο debate): ΣΥΡΙΖΑ 25-28% ΛΑΕ + ΣΧΕΔΙΟ Β' κ.λ.π. 20-23% ΝΔ 11-13% ΧΑ 6-8% ΚΚΕ 5-5,5% ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ 3,5-4% ΠΟΤΑΜΙ 2,5-3,5% ΠΑΣΟΚ + ΔΗΜΑΡ 3-4% ΑΝΕΛ 2,5-3,5% Update (04/9): Αναθεωρημένες προβλέψεις: ΣΥΡΙΖΑ 23-25% ΛΑΕ + ΣΧΕΔΙΟ Β' κ.λ.π. 20-23% ΝΔ 12-15% ΧΑ 6-8% ΚΚΕ 5-5,5% ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ 3,5-4% ΠΟΤΑΜΙ 2,5-3,5% ΠΑΣΟΚ 3-4% ΑΝΕΛ 2,5-3,5% Update (29/8): Αναθεωρημένες προβλέψεις: ΣΥΡΙΖΑ 23-25% ΛΑΕ + ΣΧΕΔΙΟ Β' κ.λ.π. 20-23% ΝΔ 12-15% ΧΑ 6-8% ΚΚΕ 5-5,5% ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ 4-4,5% ΠΟΤΑΜΙ 4-4,5% ΠΑΣΟΚ 3-4% ΑΝΕΛ 2,5-3,5% Update : Αναθεωρημένες προβλέψεις: ΣΥΡΙΖΑ 26-27% ...

How Western societies lost their faith in Vision

Why people don't rise up massively today? Why there are no real revolutions? How we tolerate all things that have been imposed to us? These questions come up in people's minds more and more often today in Greece and abroad, due to the economic crisis. Some theories are circulated as an answer, among these, explanations which include, for example, the psychosynthesis of modern Greeks, but the truth is that there is something more fundamental behind this passive behaviour and concerns not only Greece, but the entire Western world. by system failure Prior to the beginning of the 20th century, Friedrich Nietzsche declares God's death and Western world will put all its hopes in science. Laplace's Determinism leads to the almighty man, who through science, can find all the answers for the world. Technology, which naturally comes from scientific discoveries, promises prosperity and a better life for the majority. Science becomes the central "pylon...

Iranian Professor Vali Nasr Reveals the TRUTH of Iran War

Cyrus Janssen  Professor Vali Nasr is one of the world’s leading experts on Iran, the Middle East, and U.S. foreign policy. In this exclusive interview, Nasr explains why the recent conflict may have strengthened Iran rather than weakened it, what Washington continues to misunderstand about Tehran, and whether the region has entered a new geopolitical era. They discuss Iran’s nuclear ambitions, the country’s relationship with China, America’s changing position in the world, and why 2026 could become a turning point for the Middle East.   

Already happens: Capitalism destroys human labor force and goes to the next phase

by system failure Connecting the dots one can discover the most nightmarish scenarios. Destructive capitalism's next phase is the total substitution of the human labor force with robotic machines, or in other words, the hyper-automatization. There is a process taking place right now, and no one (or nearly no one) knows what would happen after its completion. The true picture behind unemployment From a latest article in PressTV: “ Did you know that there are nearly 102 million working age Americans that do not have a job right now? And 20 percent of all families in the United States do not have a single member that is employed. So how in the world can the government claim that the unemployment rate has “dropped” to '6.3 percent'?” “ Well, it all comes down to how you define who is 'unemployed'. For example, last month the government moved another 988,000 Americans into the 'not in the labor force' category.” http://www.presstv.ir/detail...